8 sposobów na pozyskiwanie leadów sprzedażowych, czyli jak dotrzeć do nowych Klientów

10_sposobw_na_pozyskiwnaie_leadw_sprzedaowych__okladka_bold

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Dobra baza leadów to podstawa sprzedaży. Bez niej błądzimy jak we mgle i uciekają nam spod nosa okazje na zdobycie nowych Klientów. Dzisiaj opowiem Wam, w co warto inwestować, żeby zdobyć kontakty biznesowe i podbić swoje słupki sprzedażowe.

Lead sprzedażowy to najprościej mówiąc dane kontaktowe potencjalnego Klienta, które zostawił na stronie, żeby pogłębić w jakiś sposób relację z Waszą firmą. Może nim być osoba (B2C) lub firma (B2B). Mogła pozostawić swój e-mail, żeby otrzymać na niego szczegółową ofertę lub cennik. Sprawdziłby się też tutorial do pobrania z różnymi splotami makramy, jeśli sprzedajecie wykorzystywane w niej materiały. Jedne z tych leadów są bliżej kupna, inne dalej, ale wszystkie są Waszymi potencjalnymi Klientami.

Najskuteczniejsze sposoby na pozyskiwanie leadów sprzedażowych

Poniżej przedstawiam Wam listę 8 sposobów/narzędzi na pozyskanie leadów. Wszystkie sami wypróbowaliśmy:

  1. Media społecznościowe – publikuj wartościowe treści na Facebook, LinkedIn i innych portalach
  2. Pozycjonowanie – zainwestuj w pozycję swojej strony w wynikach wyszukiwania Google
  3. E-mail marketing – stwórz newsletter, sprzedawaj przez e-mial
  4. Reklama Google – zainwestuj w reklamy Google Ads
  5. Landing Page – stwórz prostą stronę promującą produkt lub usługę i reklamuj ją
  6. Przydatne treści – daj swoim klientom wartościowe treści, które im pomogą
  7. Widget CallBack i chat – umieść na stronie możliwość szybkiego kontaktu
  8. Quizy i ankiety – zbieraj opinie klientów i oferuj bonusy

Które z nich są najskuteczniejsze? Według danych opublikowanych przez HubSpot prym wśród pozyskiwania leadów w Internecie wiodą media społecznościowe, SEO oraz e-mail marketing.

Źródła pozyskiwania leadów według danych HubSpot

1. Media społecznościowe

Korzystajcie mądrze z mediów społecznościowych

Macie do wyboru LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter i inne, jednak sama obecność nie wystarczy. Co zrobić, żeby mądrze i skutecznie je wykorzystać?

  • bądźcie aktywni
  • budujcie komunikację z użytkownikami
  • odpowiadajcie na ich komentarze (pozytywne i negatywne)
  • poznawajcie opinie
  • kierujcie użytkowników na swoją witrynę
  • zapraszajcie do subskrybcji newslettera
  • twórzcie posty, które będą dalej udostępniane przez użytkowników – użyteczne lub ciekawe
  • twórzcie relacje (Story) skłaniające ich do działania (ograniczony czas dostępu do relacji działa na Waszą korzyść)
  • dbajcie o spójny wizerunek swojej firmy

Dzięki temu macie szansę dotarcia do szerokiego grona odbiorców.

Jeśli kierujecie swoją ofertę do firm (B2B), koniecznie zapoznajcie się z możliwościami, jakie daje LinkedIn. Znajdziecie tam ogromną ilość profesjonalistów chętnych do nawiązywania kontaktów biznesowych. Ponad 3,5 miliona Polaków jest zarejestrowanych na LinkedIn, z czego 500 tysięcy zajmuje wyższe stanowiska w swojej branży. Podobnie jak poprzednio, samo założenie konta nie wystarczy, więc co jeszcze trzeba zrobić?

  • załóżcie zarówno konto prywatne jak i firmowe (przed stworzeniem firmowego musicie mieć prywatne)
  • uzupełnijcie wszystkie możliwe informacje o swojej firmie
  • bądźcie aktywni, pokazujcie swoją wiedzę i umiejętności pomagając innym użytkownikom rozwiązywać problemy związane z Waszą branżą
  • dzielcie się swoim doświadczeniem
  • nawiążcie kontakt z ludźmi z branży
  • zapiszcie się do grup, w których możecie znaleźć Klientów

2. SEO

Dbajcie o pozycję swojej witryny w wyszukiwarce

Im wyżej w wynikach wyszukiwania znajdzie się Wasza strona internetowa, tym większa szansa, że użytkownik zapozna się z Waszą ofertą. Musicie jednak pamiętać, że działania SEO są pracochłonne i nie dają natychmiastowych efektów. To nie zmienia faktu, że są bardzo skuteczne i warto w nie inwestować. Osobom, dla których temat pozycjonowania jest obcy, polecam pomoc specjalistów. Jeśli jesteście zainteresowani tematem, poznajcie naszą komleksową ofertę dotyczącą pozycjonowania i stron www.

Postarajcie się, żeby na Waszej stronie internetowej były wszystkie ważne informacje, jakich może szukać potencjalny Klient. To kluczowa sprawa, o którą możecie zadbać samodzielnie.

3. E-mail marketing

Stwórzcie newsletter

To skuteczny sposób, ale już nie taki prosty jak kilka lat temu. Trzeba się teraz bardziej postarać, żeby ktoś się zapisał na nasz newsletter. Jak to zrobić? Najlepiej zaproponować coś atrakcyjnego w zamian. Mogą to być:

  • kurs on-line w kilku częściach
  • 5 wybranych artykułów z czasopisma
  • publikacje udostępniane w pierwszej kolejności osobom zapisanym na newsletter i wiele innych

Dbajcie też o jakość treści udostępnianych na newsletterze. Inaczej szybko możecie trafić do spamu i stracić uwagę potencjalnego Klienta.

4. Kampanie reklamowe

Zainwestujcie w reklamę Google Ads

Więcej o reklamach Google przeczytacie we wpisach:

  1. Czym są reklamy Google Ads i dlaczego warto w nie inwestować?
  2. Reklama Google Ads – ile pieniędzy możesz zyskać?

Teraz wspomnę tylko o najważniejszej rzeczy. Dzięki nim Twoja oferta może się wyświetlać na górze wyników wyszukiwania. Wiesz już jakie to ważne. 

5. Landing Page

Twórzcie atrakcyjne strony produktów i usług

Są świetne do pozyskiwania leadów, ponieważ mają jasno określony cel, a cała ich treść i wygląd mają skłonić użytkownika do konkretnego działania. Może nim być m.in.:

  • wypełnienie formularza kontaktowego
  • kontakt telefoniczny z firmą
  • uzyskanie projektu próbnego
  • darmowa wycena

Landing Page różni się od zwykłej podstrony w Waszej witrynie tym, że pomijacie na niej wszystkie dodatkowe opcje i elementy. To prosta strona bez żadnego menu i innych części, które mogłoby rozproszyć odbiorcę. Ma jeden określony cel i wszystkie informacje oraz design kierują użytkownika w stronę konkretnego działania. Zazwyczaj używa się ich jako strony docelowe, które wyświetlają się po kliknięciu w reklamę firmy czy newsletter.

6. Przydatne treści

Publikujcie przydatne dla Klientów treści

Dajcie potencjalnemu Klientowi coś przydatnego w zamian za jego dane. Piszcie na blogu firmowym, twórzcie e-booki, tutoriale, prowadźcie webinarium i co tam jeszcze pasuje do Waszej działalności. Jak to działa? Wy udostępniacie na swojej stronie np.  stworzony przez siebie kurs internetowy. Użytkownik podaje swój adres e-mail, żeby go pobrać na swój komputer. Wy macie kontakt, a potencjalny Klient wiadomości, których szukał. Wszyscy są zadowoleni.

Jest jeszcze jedna zaleta tego podejścia. Budujecie sobie również pozycję eksperta. 

7. Widget CallBack i Chat

Umieszczajcie na swojej stronie Widget CallBack lub chat

Widget CallBack to przycisk, który umożliwia Klientowi bezpośredni kontakt z firmą. Może to być okienko z miejscem na wpisanie swojego numeru telefonu i nagłówek: Potrzebujesz dodatkowych informacji? Chętnie odpowiemy na Twoje pytania. Oddzwonimy do Ciebie.

Chat działa podobnie, również umożliwia szybkie otrzymanie odpowiedzi na pytania związane z Waszą ofertą lub otrzymanie materiałów niezbędnych do podjęcia decyzji o kupnie. Przy okazji możecie zyskać dane kontaktowe swoich potencjalnych Klientów. Zobaczcie jak wygląda to na naszej stronie firmowej.

Chat na stronie Studio Wzór

Te rozwiązania są łatwe w obsłudze i skuteczne. Zachęcają użytkowników do kontaktu i są dla nich wygodne.

8. Quizy i ankiety

Bardzo ważne, żeby zaproponować odbiorcom coś atrakcyjnego w zamian. Pamiętajcie, że quizy i ankiety wymagają od użytkownika zaangażowania. Takim bonusem może być dobra zabawa, kupon rabatowy, pobranie darmowego kursu. Możecie się dowiedzieć czegoś więcej o swoich potencjalnych Klientach i przy okazji zaproponować im coś wartościowego w zamian. Jeśli np. prowadzicie restaurację, możecie umieścić quiz dotyczący preferencji kulinarnych. Rozwiązaniem quizu może być zdjęcie potrawy z Waszego menu, która najbardziej pasuje do danego użytkownika. Dodatkowo możecie zaproponować bon rabatowy -20%, który wyślecie na maila.

Weźcie pod uwagę jeszcze…

Swoją grupę docelową

Nie zapominajcie o podstawach. Określcie dokładnie, do kogo chcecie trafić z ofertą. Jaki komunikat jest w stanie zachęcić te osoby do kontaktu z Wami? Jakiego języka musicie użyć do poszczególnych grup Klientów? Co je zainteresuje? Co im się przyda? Gdzie ich szukać? W czym Wasza oferta jest wyjątkowa na tle innych? W artykule: Jak w 2020 napisać skuteczną ofertę na stronę internetową. Szablon oferty do pobrania piszę, skąd można brać te informacje i dzielę się szablonem, który ułatwi Wam ich analizowanie. Grupa docelowa to baza nie tylko ofert, ale wszystkich działań biznesowych.

Wiedząc, kim jest dokładnie Wasza grupa odbiorców możecie sprecyzować, jakim kanałem do niej dotrzecie. Wyobraźcie sobie, że jesteście hydraulikami i macie jednoosobową działalność gospodarczą. Pracujecie dla mieszkańców swojego miasta i okolic. Wykonujecie drobne naprawy w ich domach. Czy w tym wypadku jest sens tworzyć profil na portalu LinkedIn? Nie. Teraz druga opcja. Prowadzicie dużą firmę. Świadczycie usługi prawne na terenie całego kraju. Wasz target do duże przedsiębiorstwa, więc LinkedIn może się okazać przydatny. Możecie tam nawiązać wiele kontaktów biznesowych. Widzicie różnicę?

Wykorzystajcie piramidę poszukiwawczą

Lead leadowi nierówny. Wasz cel to zmiana leada w Klienta, ale skąd macie wiedzieć, od którego zacząć? Jak już zbudujecie bazę potencjalnych Klientów, warto ich później jakoś uszeregować. Polecam Wam piramidę poszukiwawczą zaproponowaną przez eksperta w sprzedaży – Jeba Blounta. Zobaczcie niżej, o co dokładnie chodzi.

Hierarchia leadów sprzedażowych zaproponowana przez Jeba Blounta

Na samym szczycie piramidy są najbardziej obiecujące leady, do których warto trafić od razu. To osoby, które mają środki i potrzebę, żeby skorzystać z usług takich jak Wasze. Dotrzyjcie do nich przed konkurencją. Za to potencjalni Klienci z dołu piramidy wymagają jeszcze doprecyzowania i mogą poczekać. Baza kontaktów bez hierarchii sprawia, że tracicie czas i marnujecie największe okazje na zdobycie Klientów.

Zastanawiacie się gdzie szeregować leady? Dobrze sprawdza się do tego program CRM. Pamiętajcie tylko, żeby korzystać z dostępnych w nim filtrów i dodawać inne potrzebne Wam kategorie podziału.

Podsumowanie

Uf, sporo informacji. Sposoby to nie wszystko, trzeba je jeszcze dobrze zrealizować. Przedstawiłem Wam skuteczne propozycje, ale jak to w życiu, nie pasują do wszystkich biznesów. Dlatego każdy trzeba przemyśleć pod kątem swojej działalności.

W ramach podsumowania mam dla Was darmową checklistę ze skutecznymi sposobami pozyskiwania leadów. Jest prosta i konkretna. Jej wypełnienie zajmie Wam nie więcej niż 2 minuty. Wystarczy, że odhaczycie to, z czego już korzystacie i zobaczycie, jakie opcje Wam jeszcze zostały. Przewidziałem też miejsce na wpisywanie własnych propozycji, które umożliwią Wam planowanie działań. Checklistę możecie pobrać poniżej. Powodzenia!

Pobierz Checklistę

Darmowy Ebook
Jak stworzyć zespół pracujący zdalnie?
O blogu

Cześć! Ten blog powstał z myślą o przedsiębiorcach, specjalistach w dziedzinie marketingu i sprzedaży oraz wszystkich miłośnikach biznesu. Jeśli jesteś którąś z tych osób, to na pewno znajdziesz tu coś dla siebie.

Katarzyna i Patryk

Wyszukiwarka
Newsletter