Jak sprytnie zarządzać sprzedażą? Czyli darmowy CRM HubSpot

Jak sprytnie zarzadzać sprzedażą. Czyli darmowy CRM HubSpot__okladka #bold

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Z naszego doświadczenia pracy we Wzorze do 50 Klientów w firmie można obsłużyć bez pomocy systemu CRM. Pamiętając przy tym, co im sprzedaliśmy w ciągu roku, co aktualnie dla nich robimy i w ogóle kto to jest, gdy dzwoni po kilku miesiącach. Powyżej tej liczby zaczyna się chaos i przychodzi czas na darmowy CRM.

Szczególnie, że najlepszy Klient to taki, który powraca. Na tym nam zawsze zależy, więc szybko przekroczyliśmy magiczną liczbę 50 Klientów i zaczęły się problemy. Przez ilość kontaktów i częste powroty do starych maili efektywność pracy dramatycznie spadała z dnia na dzień. Nie mogliśmy sobie na to pozwolić.

To był jasny sygnał: Czas wdrożyć CRM we Wzorze.

CRM, czyli co kryje się za tymi magicznymi trzema literami?

CRM to skrót od angielskiego Customer Relationship Management, czyli zestaw procedur i narzędzi do zarządzania relacjami z Klientem. Poza tym CRM to także polityka firmy, gdy potrzeby Klienta zajmują najwyższą pozycję.

Uprośćmy to jeszcze bardziej. 

Jakie korzyści z korzystania z CRM ma firma? 

Przede wszystkim CRM to baza Klientów i kontaktów, czyli łatwy dostęp do podstawowych danych na temat firmy i osoby, która się z nami kontaktuje. Do firmy/klienta przypisana jest historia relacji, czyli jakie maile do nas wysłał, jakie rozmowy zostały przeprowadzone, co kupił, kiedy kupił, ile zyskaliśmy na sprzedaży. Możemy dodawać notatki, spotkania w kalendarzu, zadania i mnóstwo innych rzeczy.

Brzmi wspaniale, prawda? Przełóżmy to zatem na realne korzyści w firmie, które możesz odczuwać każdego dnia. Mając CRM dokładnie wiadomo, kiedy możemy sobie pozwolić na mały rabat dla Klienta. Poza tym Klienta może obsłużyć każdy w firmie, kto ma dostęp do CRM. Widzi jego historię. Kontakty w telefonach sprzedawców mogą globalnie się aktualizować, bez potrzeby wpisywania wielokrotnie tych samych danych. Klienci natomiast docenią najlepszą obsługę klienta na rynku. Konkurencyjność firmy wzrośnie.

W skrócie, dzięki CRM Twoja firma będzie działać efektywniej, będziesz budował trwałe relacje z Klientem oraz będziesz mógł podejmować trafne decyzje.

Czujesz, że CRM jest właśnie dla Ciebie? Czas więc przejść do konkretów.

We Wzorze postawiliśmy na HubSpot, który udostępnia darmowy CRM

Słowo „darmowy” wcale nie był przymiotnikiem, który decydował o naszym wyborze. Często powtarzamy darmowy CRM w artykule ze względu na optymalizację SEO pod tą frazę:) Równolegle wypróbowaliśmy kilka innych narzędzi, ale HubSpotowi nie dorastały do pięt. Zdecydowała wygoda użytkowania, ogromne możliwości dostosowania pod własny biznes, integracja z mailem i przyjemna aplikacja na telefon. Wszystko czego potrzebuje nowoczesny sprzedawca. 

Mało tego, dla nas też było ważne, żeby móc śledzić postępy prac zespołu. Śmiało możesz to robić w HubSpot. A to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej funkcji, jakie udostępnia program. Skupiamy się tylko na tych najważniejszych z punktu widzenia przedsiębiorcy i sprzedawcy.

Dzięki temu, że system jest darmowy sami możecie go wypróbować. Jak się do tego zabrać? Zaraz dokładnie to opiszemy.

Jak wygląda praca z darmowym CRM HubSpot?

W naszej firmie proces zakupowy wygląda w dużym uproszczeniu tak:

  1. Klient zainteresowany ofertą kontaktuje się głównie mailowo z prośbą o wycenę.
  2. Wysyłamy naszą ofertę i wycenę. Przez kilka dni prowadzimy negocjacje.
  3. Klient decyduje się na nasze usługi, wpłaca zaliczkę
  4. Realizujemy zlecenie
  5. Rozliczamy się

Duża większośc Klientów po pierwszym zakupie staje się stałymi klientami. Doceniają naszą obsługę Klienta, a jest taka dobra, bo korzystamy właśnie z HubSpot.

Bez Hubspot wszystko w pracy sprzedawcy opiera się na mailach, telefonach i własnej organizacji. Czasem jest to Excel, czasem notatki. Hubspot wiele niepotrzebnej pracy automatyzuje i ułatwia.

Jak darmowy CRM HubSpot ułatwił nam  pracę w firmie?

Mamy podpięty mail pod Hubspot. To prosta czynność, z którą każdy sobie da radę. Gdy nowa osoba do nas pisze, jest automatycznie zapisywana w Hubspot jako Klient. Jeśli pisze z maila firmowego, od razu tworzona jest w systemie Firma pod domeną z maila. Często te dane wymagają korekty, ale to jednorazowa, prosta praca.

Jeśli Klient pisze w konkretnej sprawie, np. projektu katalogu, od razu tworzymy dla niego „Deal”, czyli zlecenie, które przechodzi przez kolejne etapy realizacji. Pierwszy z nich to wycena i prezentacja oferty.

Opiekun Klienta w odpowiedzi na maila wysyła ofertę i wycenę. W HubSpocie zmienia status zlecenia na „Wycena wysłana”. Przy tym Hubspot bardzo ułatwia pracę, bo maile są przypisane do firmy i osoby, z którą się kontaktujemy. Mało tego, załączone PDFy z wyceną zapisują się jako załączniki w Hubspot. Łatwo je znaleźć i do nich powrócić, łatwiej niż w skrzynce mailowej.

Klienci doceniają nasz profesjonalizm i w dużej mierze decydują się na współpracę. Jeśli nie, cena była przeszkodą. Po akceptacji wyceny zlecenie zmienia status na „Wycena zaakceptowana” i czekamy na umówioną zaliczkę. Gdy już mamy ją na koncie informujemy Klienta, że przekazujemy zamówienie do realizacji. W systemie znów zmienia się status na „W realizacji”. Graficy wkraczają do akcji. Po udanym projekcie przechodzimy do przedostatniego statusu, czyli „Faktura wystawiona”, a po zaksięgowaniu wpłaty zamykamy zlecenie.

Jakie to niesie korzyści z perspektywy przedsiębiorcy? W każdej chwili dokładnie wiesz, ile zapytań ofertowych czeka na akceptację wyceny przez Klienta. Wiesz, ile zleceń czeka na zaliczkę i co jest w realizacji. Dokładnie wiesz, za co została wystawiona faktura, a gdy została opłacona zlecenie jest zakończone. Masz informację w każdej chwili ile już w danym miesiącu jest wpływów z pracy zespołu oraz czy sprzedawcy realizują swoje plany sprzedaży.

Efekt? Śpisz spokojnie. Tak właśnie poczuliśmy się po wprowadzeniu CRM w firmie.

Jak zatem wdrożyć darmowy CRM Hubspot w firmie?

Przede wszystkim musisz spróbować samemu na początek. Zachęcamy do zabawy z programem:

Wychodzimy z założenia, że przedsiębiorca powinien spróbować każdego zajęcia, każdego narzędzia, aby wiedzieć, jak rozliczyć z pracy swojego pracownika. Tą samą zasadę wyznaje Agnieszka z Shani Jani, z którą zrobiliśmy wywiad. Szczerze zachęcam do przeczytania: JAK ROZKRĘCIĆ RESTAURACJĘ? CZYLI HISTORIA SHANI JANI Z LUBLINA #WYWIAD.

Dlatego warto najpierw samemu pobawić się w CRM HubSpot.

My wcześniej opieraliśmy się w głównej mierze na Arkuszach Google – taki Excel od Google. Stworzyliśmy tam własny prosty system CRM. Jednak wdrażanie własnych rozwiązań, formuł, później tłumaczenie tego innym jest niesamowicie trudne. Co z tego, że jest to wygodne dla przedsiębiorcy, który się na tym zna, skoro efektywność zespołu na tym cierpi? Totalnie odradzam!

W wypadku, gdy uznasz, że Hubspot to jest to, co Ci uratuje życie czas na szkolenie pracowników. Najlepiej przekazać temat Sprzedawcy, który kocha nowe rozwiązania. Jego podniecenie programem i jego możliwościami nakręci cały zespół. Stanie się wewnętrznym szkoleniowcem. Pamiętaj, żeby dorzucić mu premię za to 🙂

Tę rolę przejął u nas Patryk. Raz dwa wdrożył Hubspot w firmie na własną rękę. A jeśli chcesz dowiedzieć się, jak to dokładnie zrobił, pisz w komentarzach. Na pewno Ci pomoże.

Jeśli Hubspot to tylko z GSuite

Życie we Wzorze byłoby ciężkie bez HubSpota i bez GSuite. Czym jest ten drugi program? To właściwie usługa, zestaw narzędzi oferowany przez Google. W skrócie to Gmail dla maila firmowego, Dysk Google, listy zadań, Kalendarze, konsola administracyjna do zarządzania pracownikami, urządzeniami, budynkami itd. Brzmi świetnie, prawda?

O tym możemy napisać następnym razem. Wystarczy, że zagłosujesz na ten konkretny wpis w naszej ankiecie w Harmonogramie Publikacji. Serio, masz wpływ na to, o czym piszemy, więc głosuj!

Darmowy Ebook
Jak stworzyć zespół pracujący zdalnie?
O blogu

Cześć! Ten blog powstał z myślą o przedsiębiorcach, specjalistach w dziedzinie marketingu i sprzedaży oraz wszystkich miłośnikach biznesu. Jeśli jesteś którąś z tych osób, to na pewno znajdziesz tu coś dla siebie.

Katarzyna i Patryk

Wyszukiwarka
Newsletter