Jak planować posty na Facebooku firmy?

Jak zaplanować harmonogram publikacji na Facebooku firmy__okladka #bold

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Znacie to uczucie, kiedy frustracja narasta, a Wy nadal zastanawiacie się, o czym napisać kolejny post na Facebooku? Albo kiedy patrząc na swoją tablicę macie wrażenie, że jest jakaś nijaka i pełno w niej chaosu? Jeśli tak, to dzisiejszy artykuł pomoże Wam to zmienić.

Czy każda firma musi planować swoje posty na Facebooku?

Na pewno nie każda to robi. Wyobrażam sobie, że przy publikowaniu jednego posta w miesiącu, harmonogram nie będzie dla Was konieczną opcją. Za to jeśli poważnie myślicie o budowaniu relacji z klientami i promocji swojego biznesu w social mediach, planowanie postów zaoszczędzi Wam sporo czasu i energii. Łatwiej świadomie budować swój wizerunek w sieci i utrzymywać zainteresowanie użytkowników mając plan niż działając na chybił-trafił. Przejdźmy zatem do konkretów.

Tworzenie planu publikacji krok po kroku

Zacznijcie od stworzenia strategii komunikacji swojej marki w social mediach

Jeden dokument, a może Wam dać dużą przewagę nad konkurencją. Dlaczego? Bo duża część Waszych konkurentów jej zwyczajnie nie ma. Niby większość z rzeczy, o których przeczytacie za chwilę, intuicyjnie wiecie, ale nie do końca. Bez przemyślanej strategii zmniejszacie sobie już na wstępie szanse na przemyślaną i spójną komunikację swojej marki na portalach społecznościowych.

Co opisać w strategii?

Przemyślcie przede wszystkim:

  1. Mocne i słabe strony swojego biznesu oraz wyróżniki na tle konkurencji – atuty podkreślajcie w swoich postach, a słabe strony spróbujcie przekuć w zalety, np. długi czas oczekiwania na projekt może być potwierdzeniem skrupulatności i dbałości o detale. Nawet jeżeli nie uda się wyciągnąć z nich nic pozytywnego, przynajmniej możecie się przygotować na zarzuty pod ich adresem.
  2. Swoją obecną sytuację w social mediach – przejrzyjcie statystyki dostępne dla Waszych kont na portalach społecznościowych. Sprawdźcie, które treści miały największy zasięg, odzew. Skorzystajcie z Google Analytics, żeby się przekonać ile ruchu i konwersji na Waszej stronie www pochodzi właśnie z portali społecznościowych. Po analizie opracujcie wnioski. Określcie, co działa, a co trzeba koniecznie zmienić.
  3. Grupę docelową, do której chcecie trafić. O potencjalnych Klientach pisałem już przy okazji tematu tworzenia skutecznych ofert sprzedażowych, zajrzyjcie tam po więcej informacji. Znajdziecie też gotowy szablon opisujący odbiorców, który przyda Wam się do tworzenia treści.
  4. Cele do osiągnięcia za pośrednictwem social mediów – określajcie je dokładnie, tak, żebyście mogli je potem zmierzyć. Pozyskiwanie fanów to za mało, napiszcie dokładnie, że chcecie zdobyć przykładowo 400 nowych fanów w ciągu 6-ciu miesięcy. Może Wam zależeć też na zwiększeniu ruchu na swojej stronie www, wzroście sprzedaży, budowaniu społeczności i świadomości marki czy pozyskiwaniu nowych Klientów.
  5. Czas, jaki jest Wam potrzebny do osiągnięcia poszczególnych celów.
  6. Zapewnienie spójności – ważne, żeby Wasz Feed był spójny. To buduje świadomość marki i podkreślenia jej profesjonalizm. Możecie wykorzystać m.in. motyw kolorystyczny obecny w Waszej identyfikacji wizualnej, serię postów, do których użytkownicy się przyzwyczają, brand hero, ogólną estetykę postów, wartości firmy.
  7. Konkretne działania, które pozwolą Wam zrealizować cele. To miejsce na ustalenie rodzaju treści, które chcecie publikować, częstotliwości wpisów, konkretnych portali społecznościowych, na których będziecie aktywni, decyzję o korzystaniu lub nie z promowania postów.
  8. Budżet na promocję w social mediach – promowanie treści bezpośrednio na portalach społecznościowych sprawia, że docierają również do osób, które Was jeszcze nie obserwują. Możecie dokładnie określić cel reklam, np. polubienie strony, zwiększenie rozpoznawalności wydarzenia, w zależności od tego, na czym Wam zależy.
  9. Metody sprawdzania skuteczności swoich działań – m.in. statystyki dostępne na portalach społecznościowych, Google Analytics, swoje obserwacje.

Nie będzie jednak tak łatwo, że opracujecie strategię i będzie Wam służyła w nieskończoność. Wymaga aktualizowania, podążania za potrzebami i wymaganiami odbiorców.

Umieśćcie kategorie postów na harmonogramie

Przechodzimy teraz do tworzenia poszczególnych postów. Dokładnie określcie gdzie i kiedy mają się pojawić konkretne treści. Ja robię to z miesięcznym wyprzedzeniem. Planuję cały miesiąc. Jeśli coś po drodze się pojawia, o czym warto zakomunikować, to albo jest 4 postem w tygodniu, albo po prostu robię wymianę postów. Wtedy ten planowany wcześniej ląduje w bazie na kolejny miesiąc. Najwygodniej zacząć od określenia dni, w których chcecie publikować. Z audytu swoich dotychczasowych działań możecie się dowiedzieć, które dni dotąd sprawdzały się najbardziej. Od razu sprawdźcie, czy są jakieś ważne dla Waszej firmy daty, kiedy warto zaznaczyć swoją obecność na Facebooku, np. 10 lat od założenia firmy. Dobrze też przyjrzeć się najbliższym wydarzeniom i świętom, do których możecie nawiązać w postach. Później znajdźcie miejsce dla tych kategorii, które koniecznie muszą się znaleźć na Waszej tablicy. Przyjrzyjmy się bliżej tym rodzajom postów, z którymi spotykamy się najczęściej.

Promowanie oferty

To jedna z kategorii must have dla większości firmowych profili.

Posty promujące ofertę firmy oprócz sprzedaży wpływają też pozytywnie na ruch na stronie www oraz pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce

Dzielcie się nowościami w swojej ofercie. Dzięki społeczności, którą zbudujecie na Facebooku, wiadomość szybko dotrze do wielu użytkowników.

Ta wiadomość dotarła w pierwszych godzinach do 305 odbiorców

Jeśli chodzi o resztę kategorii, to wszystko zależy od celów, jakie sobie postawiliście.

Dzielenie się wiedzą

Kiedy zależy Wam na budowaniu pozycji eksperta, wykorzystajcie posty, w których dzielicie się wiedzą i wskazówkami. Świetnie sprawdzą się tu tutoriale, statystyki, podsumowania, gotowe materiały do pobrania.

Post odsyłający do bloga, na którym Wzór Studio dzieli się swoją widzą i doświadczeniem
Kolejny post, który bezpośrednio w treści dostarcza ciekawych dla grupy docelowej informacji

Promowanie portfolio

Publikujcie też wyniki swojej pracy. Pokazujcie, że znacie się na tym, co robicie. Promowanie portfolio przyczynia się do zwiększenia sprzedaży i budowania pozycji eksperta.

Prezentacja projektów w kontekście ich użycia jest bardziej atrakcyjna

Budowanie społeczności

Pomogą Wam w tym angażujące posty. Możecie pytać o zdanie, organizować konkursy, zagadki, zachęcać do dzielenia się opiniami, pytać o pomysły i rozwiązania, z których korzystają Wasi odbiorcy i wiele wiele innych.

Posty zachęcające do aktywności i wyrażenia swojego zdania są często początkiem rozmowy

Pozyskiwanie kontaktów do potencjalnych Klientów

Stawiając na budowanie bazy leadów sprzedażowych, dobrym pomysłem jest udostępnianie przydatnych materiałów, które użytkownik może pobrać w zamian za podanie adresu e-mail.

W tym wypadku potencjalni Klienci trafiają za pośrednictwem Facebooka na blog, gdzie mogą pobrać darmową checklistę

To nie jest oczywiście zamknięta lista kategorii i w zależności od swojej branży znajdziecie pewnie jeszcze nie jedną. Zawsze dostosowujcie kategorie do swojej działalności, celów i odbiorców. Po rozplanowaniu poszczególnych kategorii na harmonogramie zobaczycie, gdzie macie jeszcze miejsce na posty innego rodzaju, np. pokazanie kulis swojej pracy czy zabawne anegdoty.

Stwórzcie treść

Macie już harmonogram z kategoriami, czas więc zabrać się za pisanie i tworzenie treści. Pamiętajcie, że to nie tylko wyrazy. Najlepiej korzystać z różnych rodzajów treści. Macie do wyboru m.in.:

  • tekst
  • wideo
  • grafikę
  • infografikę
  • zdjęcia
  • ilustracje
  • checklisty
  • prezentacje multimedialne
  • szablony
  • screencasty

Automatyzacja publikacji postów

Bardzo dobrze sprawdza się tu Facebook (wprowadził opcję automatycznej publikacji postów), Buffer, HotSuite i CoSchedule.

Polecam planowanie i publikowanie postów za pomocą CoSchedule

Ja korzystam z CoSchedule. Oprócz publikowania postów w mediach społecznościowych, daje też możliwość tworzenia artykułów blogowych w WordPressie i tworzenia do nich kampanii promocyjnych w mediach społecznościowych. Poza postami, możecie tworzyć też całe kampanie. W jednym miejscu planujecie, piszecie, kompletujecie materiały na różne media społecznościowe i ustawiacie datę i godzinę ich publikacji. Wygodne, intuicyjne narzędzie.

3 zasady, których nie możecie pominąć przy planowaniu postów na Facebooku

Publikujcie regularnie

Nieregularne publikacje niosą ze sobą ryzyko utraty obserwatorów. Na profilu musi się coś dziać, żeby ktoś chciał go śledzić. Ja publikuję na Facebooku 3 razy w tygodniu i to pozwala mi utrzymać zaangażowanie użytkowników. To nie znaczy wcale, że w każdym wypadku się to sprawdzi. Nie dajcie po prostu fanom o sobie zapomnieć, ale też nie przytłaczajcie ich kilkoma wpisami dziennie, które zajmują dużą część ich News Feedu.

Wybierzcie najlepszą porę publikacji

CoSchedule daje możliwość ustawienia pory publikacji na: najlepszy czas. Znaczy to tyle, że narzędzie samo określa najlepszą porę na opublikowanie posta. Jest to dobra opcja, szczególnie dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z social mediami w biznesie. Są jednak pewne przypadki, w których warto ręcznie wprowadzić konkretną godzinę. Jeśli świadczysz usługi dla firm, to warto publikować raczej w godzinach pracy niż wieczorami, kiedy przedsiębiorcy w większości odcinają się od obowiązków służbowych. Co innego, kiedy prowadzisz pub, a Twoim targetem są młodzi dorośli, chcący miło spędzić wieczór ze znajomymi i przeglądają Facebooka po zajęciach na uczelni.

Korzystajcie z różnych rodzajów treści

Urozmaicajcie wpisy. Zaciekawiajcie, intrygujcie, rozśmieszajcie. Nie skupiajcie się wyłącznie na promocji swoich towarów i usług, bo użytkownicy są codziennie zasypywani toną tego typu przekazów marketingowych. Znajdźcie też miejsce na inne ciekawe treści, które mogą zaciekawić użytkowników i przydać im się. Przykładowo dzielcie się wiedzą, pokazujcie swoją pracę „od kuchni”, twórzcie tutoriale, komiksy i wszystko, co łączy się z Waszą ofertą i jest atrakcyjne dla fanów. Dajcie się poznać i budujcie relacje – portale społecznościowe nadają się do tego idealnie.

Podsumowanie

Planowanie postów na Facebooku nie musi być aż tak męczące i absorbujące, jak mogłoby się wydawać. A żeby było jeszcze łatwiejsze, przygotowałem dla Was szablon strategii komunikacji marki w social mediach. Wystarczy go uzupełnić i strategia działania gotowa. Powodzenia!

Pobierz szablon strategii komunikacji marki w social media

Darmowy Ebook
Jak stworzyć zespół pracujący zdalnie?
O blogu

Cześć! Ten blog powstał z myślą o przedsiębiorcach, specjalistach w dziedzinie marketingu i sprzedaży oraz wszystkich miłośnikach biznesu. Jeśli jesteś którąś z tych osób, to na pewno znajdziesz tu coś dla siebie.

Katarzyna i Patryk

Wyszukiwarka
Newsletter