10 rzeczy, które powinien mieć katalog produktowy

10 rzeczy, które powinien mieć katalog_okladka #bold

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Czy drukowane katalogi produktowe umarły w dobie Internetu? Oczywiście, że nie! Nasi Klienci w Studio Graficznym Wzór tego dowodzą. Rocznie projektujemy dla nich ponad 5000 stron katalogów. Dla nich katalog produktowy to nadal podstawowa forma przekazywania informacji o produkcie, która działa. Szczególnie w wypadkach, gdy produktów jest bardzo dużo.

Jeśli zastanawiacie się, czy wyprodukować dla swojej firmy katalog, rada ode mnie: warto to zrobić. Żeby Wam to ułatwić przygotowałam przyjemną listę o tym, co powinno się koniecznie znaleźć w katalogu produktowym.

Oto kilka must have każdego dobrego katalogu produktowego

Mężczyzna zamawia mnóstwo produktów z katalogu produktowego

1. Przygotujcie wstęp opisujący firmę, jej dokonania i inne ważne rzeczy

Na początek przedstawcie się (firmę, markę). Nie ma być to poemat o swoich zaletach i dokonaniach na 3 strony, ale nie bagatelizujcie tego elementu. Napiszcie o wszystkim, co ważne z punktu widzenia Klienta i zróbcie to w takiej formie, żeby doczytał do końca. To miejsce na zdobycie zaufania. Loga dotychczasowych Klientów, lata doświadczenia, nagrody, wyróżnienia, innowacyjne metody produkcji, korzyści ze współpracy to te informacje, które warto tutaj zawrzeć. Oczywiście nie jedyne, wszystko zależy od branży, odbiorców i marki. 

Wstęp w katalogu produktowym
Prezentacja firmy, jej wartości i dokonań to jedna z ważniejszych stron w katalogu produktowym.

2. Katalog produktowy ma mieć prostą i czytelną nawigację

Zadbajcie o wygodę użytkownika. Nieważne, czy katalog ma formę papierową czy elektroniczną, zawsze powinien być wygodny i intuicyjny. Zadbajcie o to, żeby odbiorca nie męczył się i nie irytował przeglądając katalog. Niech szybko znajdzie to, czego szuka. Dlaczego? Bo w innym wypadku poszuka tego u konkurencji. Nie twórzcie labiryntów.

Są trzy główne sposoby na atrakcyjną i jednocześnie prostą nawigację:

  • Standardowy spis treści
Spis treści w katalogu produktowym
W elektronicznej wersji katalogu produktowego kliknięcie na kategorię przenosi automatycznie na odpowiednią stronę.
  • Przyciski, które kierują użytkownika do określonego miejsca w katalogu
  • Przyciski, które kierują użytkownika do określonego miejsca na Twojej stronie internetowej

3. Podzielcie katalog produktowy na kategorie

Warto go dobrze przemyśleć. Macie dużo możliwości. Możecie tworzyć kategorie m.in. ze względu na:

  1. Miejsce stosowania produktu, np. biura, hale, gastronomia, hotele
  2. Funkcje, np. usuwanie kamienia, dezynfekcja, czyszczenie granitu, mycie szyb
  3. Odbiorców, np. dla mężczyzn, dla kobiet, dla nastolatków, dla dzieci

4. Zamówcie profesjonalne zdjęcia produktów do katalogu

Sesja fotograficzna do katalogu produktowego

Profesjonalne zdjęcie podkreśli jakość Waszych produktów. Lubimy oglądać i kupować ładne rzeczy. Oczywiście muszą być też funkcjonalne, ale o tym napiszę dalej. Fotografie produktowe mogą być pierwszym punktem styczności Klienta z Waszą ofertą. Zadbajcie o to, żeby to było miłe spotkanie.

5. Zainwestujcie w atrakcyjne wizualizacje produktów w kontekście użycia

Oprócz zdjęć produktów możecie umieścić w katalogu wizualizacje. One jeszcze bardziej przemawiają do wyobraźni. Są też dodatkowym uatrakcyjnieniem folderu. Zapadają w pamięć i budują pozytywne skojarzenia.

Atrakcyjna wizualizacja produktu w katalogu produktowym
Wizualizacja produktu zachęca do kupna.

6. Dodajcie odnośniki do karty produktu ze szczegółowymi danymi

Nie zawsze jest potrzeba umieszczania w katalogu absolutnie wszystkich informacji i danych. Są takie branże, w których jest to wręcz niemożliwe. Pamiętajcie też o przejrzystości folderu. Czytelność to jedna z najważniejszych cech dobrego katalogu. Upewnijcie się, że Wasz katalog zawiera wszystkie najważniejsze informacje, a po więcej odeślijcie użytkownika do karty produktu na swojej stronie internetowej. Tutaj trzeba znaleźć złoty środek, nie za mało i nie za dużo danych. Jak to zrobić? Poznać grupę docelową, zapytać Klientów o opinię na temat katalogu, sprawdzać jakich informacji najczęściej szukają na stronie, o co najczęściej pytają. 

7. Ułatwcie sobie życie dzięki kodom produktów

Kolejny sposób na porządkowanie. Produkty powinny mieć swój kod. Tak samo jak ich właściwości np. kolor. Co to znaczy? Na przykład Szafa o nazwie Niagara jest w 3 kolorach. Szafa ma kod w katalogu SZ2356, a kolory 01, 02, 03. Wtedy przy zamówieniu nie ma problemu ze znalezieniem produktu i unikacie pomyłek w wyborze jego właściwości. To duże ułatwienie, szczególnie przy bardzo licznym asortymencie.

8. Na koniec umieśćcie informacje o sposobie zamawiania produktów i dostawie

To dane, które bardzo interesują Klientów. Chcą wiedzieć dokładnie, co mają zrobić, jak mają to zrobić i kiedy mogą spodziewać się produktu u siebie. Niestety bardzo często spotykam się z sytuacją, gdzie ten element katalogu jest traktowany po macoszemu albo w ogóle nieobecny. To duży błąd! Katalog ma sprzedawać, a zamawianie i dostawa to kluczowe rzeczy.

9. Katalog produktowy ma zachęcać do wykonania akcji

Powiedzcie odbiorcy jakiego działania od niego oczekujecie. Napiszcie wprost, np. Skontaktuj się z nami po więcej informacji i podajcie numer telefonu oraz adres e-mail. Do jakich jeszcze działań możecie zachęcić?

  1. Wejście na stronę www
  2. Skorzystanie z kodu rabatowego
  3. Kontakt z handlowcem
  4. Zamówienie produktu

10. Warto dodać podsumowanie tabelaryczne produktów na końcu

Tabele w przystępny sposób porządkują informacje. W katalogu porównacie dzięki nim funkcjonalności swoich produktów. Klient zobaczy zestawienie różnych opcji, które mu oferujecie. Ułatwicie mu tym podjęcie decyzji. Klienci lubią ułatwienia, ponieważ zbyt dużo decyzji muszą podejmować każdego dnia. 

Zestawienia tabelaryczne są szczególnie ważne w sytuacji, kiedy w ofercie macie wiele podobnych produktów. Możecie w ten sposób podkreślić atrakcyjność droższych z nich lub tych, które słabiej Wam się sprzedają. Powiedzmy, że jesteście sprzedawcami lakierów i innych produktów do manicure.  Macie w ofercie bazę hybrydową A, która kosztuje 38 zł, ma 7 ml objętości, z dodatkiem witaminy C. Baza hybrydowa B kosztuje 68 zł, ma 13 ml, jest dodatkowo mineralna, do tego to 3w1: baza, kolor i top. Te wszystkie informacje mogłyby umknąć podczas przeglądania poszczególnych produktów, ale w tabeli są na wyciągnięcie ręki.

Podsumowanie

Katalog z produktami ma sprzedawać. To jego nadrzędna funkcja. Nie będzie sprzedawał, jeśli pominiecie w całym procesie tworzenia swoją grupę docelową. Katalog powinien tak prezentować Waszą ofertę, żeby Klient chciał z niej skorzystać.

Więcej informacji i wskazówek dotyczących grupy docelowej znajdziecie we wpisie: Jak w 2020 napisać skuteczną ofertę na stronę internetową? Szablon oferty do pobrania.

Pamiętajcie, żeby tworzyć z myślą o swoich Klientach. To oczywiście nie jest lista zamknięta elementów dobrego katalogu, ale tych 10 rzeczy to absolutna podstawa. W zależności od branży w jakiej działacie, zadbajcie żeby wszystkie najważniejsze elementy się w nim znalazły. Muszą być one jeszcze odpowiednio wykonane. Nie ma nic gorszego niż dobry produkt pokazany w słabej jakości katalogu!

Jeśli szukacie inspiracji zapraszam Was do obejrzenia portfolio Wzór Studio Graficzne. Zobaczycie wszystkie te elementy w różnych odsłonach i branżach.

Darmowy Ebook
Jak stworzyć zespół pracujący zdalnie?
O blogu

Cześć! Ten blog powstał z myślą o przedsiębiorcach, specjalistach w dziedzinie marketingu i sprzedaży oraz wszystkich miłośnikach biznesu. Jeśli jesteś którąś z tych osób, to na pewno znajdziesz tu coś dla siebie.

Katarzyna i Patryk

Wyszukiwarka
Newsletter